Nové plne elektrické Subaru Solterra získalo maximálne päťhviezdičkové hodnotenie v bezpečnostnom teste Euro NCAP*1 za rok 2025
6m čítanie

Nové plne elektrické Subaru Solterra získalo maximálne päťhviezdičkové hodnotenie v bezpečnostnom teste Euro NCAP*1 za rok 2025

• 88 % dosiahnutých výsledkov v oblasti bezpečnosti vodiča a spolujazdca s najvyššími skóre udelenými v testoch nárazu zozadu, interakcie s cestujúcim a v teste bočného nárazu s mobilnou bariérou

• 85 % dosiahnutých výsledkov v oblasti bezpečnosti detí cestujúcich s najvyššími skóre udelenými v teste inštalácie detského zadržiavacieho systému (CRS) a teste bočného nárazu

• 80 % dosiahnutých výsledkov v oblasti ochrany účastníkov cestnej premávky s najvyššími skóre udelenými za systém AEB pre motocyklistov a systém podpory jazdného pruhu, ktorý pomáha pri kolíziách s motocyklistami

• 79 % dosiahnutých výsledkov v oblasti asistenčných technológií vodiča s najvyššími skóre udelenými za výkon systému podpory jazdného pruhu a pripomenutia nezapnutého bezpečnostného pásu

Spoločnosť Subaru Europe, dcérska spoločnosť Subaru Corporation, dnes oznámila, že nový model Solterra (európska špecifikácia) dosiahol maximálne celkové päťhviezdičkové hodnotenie v Európskom programe hodnotenia nových automobilov (Euro NCAP) pre rok 2025. Solterra zaznamenala skóre, ktoré presahuje minimálnu požadovanú hranicu, vo všetkých štyroch hodnotených oblastiach (dospelý cestujúci, dieťa, zraniteľní účastníci cestnej premávky, bezpečnostné asistenčné systémy).

V oblasti hodnotenia posádky dosiahol nový model Subaru Solterra vynikajúce výsledky, pričom získal maximálny počet bodov v testoch nárazu zozadu, interakcie s cestujúcim a v teste bočného nárazu s mobilnou bariérou – vďaka dobrej ochrane vo všetkých kritických oblastiach tela. Testy ukázali, že priestor pre cestujúcich zostal stabilný pri čelnom náraze s prekážkou, pričom údaje z figuríny potvrdili dobrú ochranu kolien a stehenných kostí vodiča aj spolujazdca. Solterra tiež preukázala, že cestujúci dostanú podobnú úroveň ochrany nezávisle od toho akí sú vysokí a v akej polohe sedia. Analýza spomalenia nárazového vozíka a deformovateľnej bariéry ukázala, že Solterra by bola dobre odolná pri čelnej zrážke – pri náraze absorbuje energiu spôsobom, ktorý pomáha znižovať sily pôsobiace na obe vozidlá a zvyšuje ochranu všetkých cestujúcich.

Testy predných sedadiel a opierok hlavy preukázali dobrú ochranu pred poranením krčnej chrbtice pri náraze zozadu, zatiaľ čo konštrukcia zadných sedadiel tiež naznačuje dobrú úroveň ochrany cestujúcich vzadu. Kontrola vychýlenia tela pri nárazoch zo strany spolujazdca bola považovaná za primeranú, k čomu prispel aj airbag na vzdialenej strane vodiča určený na zníženie interakcie medzi vodičom a spolujazdcom. Centrálny airbag v hodnoteniach Euro NCAP fungoval dobre, pričom údaje z figurín naznačovali dobrú ochranu vodiča aj spolujazdca. Solterra je vybavená pokročilým systémom eCall, ktorý v prípade nehody upozorní záchranné zložky, ako aj systémom multikolízneho brzdenia po náraze, ktorý pomáha zabrániť sekundárnym zrážkam. Subaru ďalej preukázalo, že dvere a okná vozidla zostávajú funkčné aj po ponorení do vody, čo umožňuje cestujúcim v prípade potreby bezpečne uniknúť.

V oblasti hodnotenia detských pasažierov dosiahol nový model Subaru Solterra maximálny počet bodov v kontrole inštalácie detských autosedačiek a bočnom náraze, pričom takmer maximálny počet bodov dosiahol v čelnom náraze pri 6 a 10-ročných pasažieroch*2. Ochrana v teste čiastočného čelného nárazu bola hodnotená ako dobrá pre 6-ročnú figurínu a ako dobrá alebo primeraná pre 10-ročnú figurínu, čo prispelo k celkovo vysokému hodnoteniu modelu Solterra v nárazových testoch pre detských pasažierov. Pri bočnom náraze do bariéry boli všetky kritické oblasti tela oboch detských figurín dobre chránené. Airbag spolujazdca je možné deaktivovať, aby sa umožnilo bezpečné používanie detskej sedačky otočenej proti smeru jazdy, pričom testy Euro NCAP zaznamenali jasné informácie poskytované vodičovi o stave airbagu. Model Solterra je vybavený systémom upozornenia na obsadenie zadných sedadiel, ktorý upozorní vodiča, aby skontroloval zadné sedadlá, ak boli pred jazdou otvorené zadné dvere, čím pomáha predchádzať tomu, aby dieťa alebo dojča nechtiac zostalo vo vozidle. Všetky typy detských zádržných systémov, pre ktoré je Solterra navrhnutá, bolo možné správne nainštalovať a umiestniť do vozidla.

V oblasti hodnotenia zraniteľných účastníkov cestnej premávky dosiahol nový model Subaru Solterra maximálny počet bodov za systém AEB pre motocyklistov a systém podpory jazdného pruhu pre motocyklistov, pričom dosiahol takmer maximálny počet bodov za systém AEB pre cyklistov*3 a systém ochrany cyklistov pri vystupovaní *4. Systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB) od spoločnosti Subaru reaguje na zraniteľných účastníkov cestnej premávky vrátane chodcov, cyklistov a motocyklistov. Jeho výkon v situáciách s cyklistami bol vysoko hodnotený, vrátane situácií „otvárania dverí“ – keď sa dvere vozidla otvoria do dráhy cyklistu. Systém tiež dobre reagoval na motocyklistov pri približovaní sa k stojacim, brzdiacim alebo protiidúcim jazdcom. V testoch detekcie chodcov systém fungoval primerane. Ochrana zrazeného chodca alebo cyklistu bola prevažne dobrá alebo primeraná. Ochrana panvy bola prevažne dobrá, rovnako aj koleno a holenná kosť vykazovali dobrú ochranu vo všetkých testovacích oblastiach. Asistent sledovania jazdného pruhu pre motocyklistov si tiež viedol dobre, čo pomohlo predchádzať kolíziám pri zmenách jazdného pruhu.

V oblasti hodnotenia bezpečnostných asistenčných systémov dosiahol nový model Subaru Solterra maximálny počet bodov za výkonnosť systémov podpory jazdného pruhu a pripomínania nezapnutého bezpečnostného pásu, pričom dosiahol takmer maximálny počet bodov v hodnotení AEB Car-to-Car*5. Systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB) si viedol dobre v testoch reakcie na iné vozidlá, čo pozitívne prispieva k predchádzaniu zrážkam. Systém podpory jazdného pruhu (t. j. asistent sledovania jazdného pruhu, upozornenie na opustenie jazdného pruhu) jemne koriguje dráhu vozidla, ak vybočuje z jazdného pruhu, a zasahuje aj v niektorých kritickejších situáciách (t. j. proaktívny asistent jazdy). Je vybavený systémom pripomenutia nezapnutého bezpečnostného pásu, ktorý je štandardne montovaný na predné a zadné sedadlá a získal maximálne skóre v danej kategórii, ako aj systémom monitorovania vodiča (t. j. Driver Monitoring System), ktorý nepretržite kontroluje stav vodiča a podľa potreby poskytuje upozornenia alebo odporúčania, čím zvyšuje výkon a účinnosť bezpečnostných systémov, ako je predkolízny brzdový systém (PCS), adaptívny tempomat (ACC) a systém núdzového zastavenia (EDSS). Funkcia asistenta rozpoznávania dopravných značiek (RSA) rozpoznáva dopravné značky a zobrazuje ich na prístrojovej doske. Umožňuje tiež vodičovi nastaviť obmedzovač rýchlosti tak, aby zodpovedal rýchlostným limitom detegovaným systémom RSA.

*1: Nezávislá agentúra zložená z európskych vlád a európskych motoristických a spotrebiteľských organizácií

*2: Výkonnosť nárazového testu Subaru Solterra (čelný náraz) na základe skóre 6 a 10-ročných detí: 15,9/16 bodov

*3: Skóre Subaru Solterra AEB Cyclist: 7,8/8 bodov

*4: Skóre Subaru Solterra Cyclist Dooring Prevention: 0,8/1 bod

*5: Skóre Subaru Solterra AEB Car-to-Car: 8/9 bodov